fredag 7. september 2012

Melkepropaganda

I fjor høst havnet jeg i den frustrerende situasjonen å måtte delta i en konkurranse hvor vi skulle skape en kampanje for å få folk til å drikke mere melk (vi vant ikke). Jeg som gjerne skulle laget en motsatt kampanje for å få folk til å forstå hvor skadelig melk er. Forøvrig var det jo en fin øvelse i å legge bort mine egne meninger og fokusere på å gjøre en jobb for en kunde. Dette er en del av det vi viste fram:



Denne uken hadde vi en veldig bra forelesning om kommunikasjon med global fokus og holdbar design av Olof Ålenius fra The Brand Union i Stockholm. Under forelesningen kunne han fortelle at den ernæringseksperten som hadde gått ut og sakt at melk er så sunt for beinbygningen er ansatt av Arla selv og at nyere forskning viser at melk inneholder en sort kalsium som kroppen vår ikke klarer å bryte ned. Resultatet blir at kroppen må ta ibruk sine egne kalsiumlager for å bryte ned melkens kalsium og det blir dermed en motsatt effekt. Noe som ikke overrasker da man jo vet at Sverige sammen med resten av Norden er de land som drikker mest melk og samtidig har høyest andel av benskjørhet. 

Jeg vil forklare denne sammenhengen mellom inntak og tap av kalsium ut fra et Makrobiotisk perspektiv: Melkens store mengder kalsium øker blodets syrenivå, for å balansere ut det surere blodet må kroppen ta kalk fra sine lagre: knoklene og skjelettet.

Noen dager etter fant jeg også et lite leserinnlegg i Metro om melk og sammenhengen med prostatakreft. Jeg har ingen problemer med å tro at dette er sant, men jeg skulle gjerne sett de forsknings-artiklene som forklarer disse sammenhengene. Om du vet om noen så fortell!




Om jeg noen gang skal jobbe med reklame, så skal det være for å informere folk om sannheten med mat. Jeg vil løfte fram de gjemte og glemte matsortene og helsebringende næringstilgangene som oftest forsvinner i mengden av propaganda om spiselige produkter som bare bryter oss ned, og som vi egentlig ikke vil ha. Jeg vil reklamere for råris; kokte hele korn; havgrønnsaker som tang og alger; bønner; naturlige gjærede produkter som miso, shoyu, pickles; grønne grønnsaker; naturlig søtningsmidler som rissirup. Jeg er overbevist om at verden ville vært et bedre sted om alle hadde spist slike produkter gjevnlig! Vil du lese mer om dette fins god informasjon her: http://www.macrobiotics.nl/index.html og her http://makromat.blogg.no/

Jeg behøver ikke leve så lenge, men jeg vil kunne leve mens jeg gjør det. Og til deg kjære melkebonde som nok får vondt i magen av forskningsresultater som sier at melk er skadelig: kan du ikke dyrke grønnsaker og korn istedet? Så kan vi mennesker spise kornet istedet for dyrene, og det vil rekke til mange mange flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dine tanker, kommentarer og konstruktiv kritikk mottas med takk :)