torsdag 21. februar 2013

Vi er i gang!!

Endelig, nå er vi igang!!!

Klasserommet var ordnet med stoler i hestesko og bordene stilt bakerst i rummet. Det kjentes nesten høytidelig, som en stor dag, en spenning i luften, forventning, litt nervøsitet... 

Da alle var på plass og roen hadde senket seg ønsket Pålle-hovedfagslærer velkommen i kjent stil, med noen vellvalgte ord for stunden, og ønsket ikke mindre enn tre stykk Anna velkommen på "scenen". Så fikk to av Annaene, Jadvi og Blomberg, fortelle om sin erfaring med eksamensprosjekt de hadde i fjor. De dokumenterte Slussen, en t-banestasjon i Stockholm som skal gå gjennom store endringer. Hjemmesiden for prosjektet deres kan ses her: http://www.slssn.nu/ Et prosjekt som startet vanskelig og sluttet helt fantastisk, nei, det har faktisk ikke sluttet enda. Veldig bra å få høre deres erfaringer, inspirerende og rogivende. Det er ikke for sent selv om man må bytte prosjekt etter påske.

Neste på programmet var å koke ned våre egne eksamensideer til neon få tydelige setninger som skulle få plass på en post it lapp med hjelp av Anna Laurin-copywriter. Så fikk vi lese opp for hverandre før lunsj. Og for noen ideer og prosjekter!! Dette blir tidenes sluttutstilling! Alt fra skodesign til utforsking av ens egen hjerne og psyke. Den som ikke er på Berghs siste helgen i mai går glipp av noe. Jeg gleder meg villt!

Etter lunsj kom 5 av de 7 veilederne våre, og vi fikk gå "catwalk" og lese opp lappen vår en gang til, for dem. Da så var gjort, noe som føltes som null tid. Fikk klassen en pause på 45 minutter mens veilederne med hjelp fra læreren vår fordelte oss mellom seg. 

Min veileder heter Parasto Backman, hun kunne desverre ikke være dær, så jeg har ikke hilst på henne enda, men hennes portfolie fins her: http://www.parastobackman.com/ Ganske annerledes stil enn jeg har, men antakelig en fin kontrast til meg som har en tendens til å bli litt rotete i utrykket :) Det skal bli spennende å ha henne som veileder!!

I kjent stil klarer jeg ikke fatte meg i korthet ved første forsøk. Det ble en fin haug med gullapper før jeg fikk formulert meg slik jeg ville:

Slik ble det altså:

Alle lappene på tavlen.. Noen hadde tegnet en fin hodeskalle på tavlen, meget passende bakgrunnsbilde for eksamensprosjektet ;)

Manifest for livet kanskje, skrevet av Catalina, som jeg er så inn i ryggmargen enig i:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dine tanker, kommentarer og konstruktiv kritikk mottas med takk :)